El Consell del Pla demana a Educació més autonomia per gestionar el transport escolar adaptat a la realitat rural
Carles Palau, president: “s’apliquen criteris que són massa limitadors i no garanteixen que el dret a l’elecció de centre i la gratuïtat del transport vagin de bracet”
DIMARTS 22 OCTUBRE 2024
El Consell del Pla demana al departament d’Educació i Formació Professional més autonomia en la gestió dels recursos del transport escolar per aplicar criteris adaptats a la realitat rural i diferenciats dels que tenen sentit en àmbits més urbans.
En la roda de premsa celebrada aquest dimarts, el president de l’ens, Carles Palau i Boté, ha explicat que “a diferència de les grans ciutats i els seus entorns urbans, a les zones més rurals no hi ha alternatives al transport escolar, i tot i haver-hi en alguns dels 18 pobles de la comarca alguna freqüència de transport públic, no garanteixen poder accedir als centres educatius de secundària ubicats a la capital de la comarca”.
Les actuals concessions de transport públic daten de mitjans del segle 20 i les necessitats i les realitats en que es basaven han de ser actualitzades, i en aquest sentit el Consell Comarcal s’ha ofert a la Generalitat per treballar-ho conjuntament atès que caduquen durant aquesta legislatura municipal.
Segons Palau, l’exercici de la delegació de competències ha de ser ple i basat en un model que tingui en compte la realitat rural, i més ara que l’Estatut dels Municipis Rurals és a punt de ser una realitat, ja que el transport escolar contribueix també a evitar la despoblació i facilita, i molt, la conciliació de la vida laboral i la personal.
Actualment, al Pla es transporten uns 800 alumnes, de 19 rutes, però no es pot donar servei a tothom perquè el departament estableix en aplicació dels criteris de l'any 1996, “uns criteris basats en una operativitat que valorem, però que són massa limitadors i no garanteixen que el dret a l’elecció de centre i la gratuïtat del transport vagin de bracet”.
El president ha explicat que des del Consell s’optimitzen al màxim les capacitats dels serveis però no s’arriba a poder donar resposta a tothom (15 persones estan en llista d’espera i moltes d’altres ja no hi opten per evitar la incertesa i usen alternatives menys sostenibles.
El transport escolar és imprescindible en comarques com el Pla d’Urgell i a més de l’autonomia de gestió també es reclama al departament que es tinguin presents les realitats dels entorns rurals a l’hora de definir els costos amb que es poden contractar les línies, perquè “no pot ser que els preus que se’ns indiquen al 2024, siguin els mateixos que fa 10 anys”, tal com ha explicat Palau.