El Consell del Pla va atendre més de 2.000 consultes de Consum el 2024, un 15% més que l’any anterior
La majoria de les consultes estan relacionades amb serveis bàsics com llum i gas, però també amb compres a distància
DIMECRES 09 ABRIL 2025
L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) del Consell Comarcal del Pla d’Urgell va gestionar durant l’any 2024 un total de 2.050 consultes i 591 reclamacions, xifres que suposen un increment del 15% respecte a l’any anterior.
Segons ha explicat la tècnica de l’OCIC, Sílvia Felip, el 45% de les consultes estan relacionades amb serveis bàsics com llum i gas, així com amb compres a distància. Aquest àmbit ha experimentat un creixement notable, principalment a causa de problemes de facturació derivats de contractes gestionats per una empresa elèctrica, incidències que encara no s’han resolt del tot i que, en la seva majoria, s’estan tramitant per via arbitral.
També s’ha detectat un augment important en les compres de vehicles de segona mà a través de pàgines web, un sector que sovint genera conflictes quan les garanties no es compleixen.
Pel que fa a les reclamacions, un 20% fan referència a contractes no desitjats amb empreses que contacten per via telefònica, un 15% estan relacionades amb problemes de ciberseguretat i un altre 15% amb compres a distància. En canvi, el sector de les telecomunicacions, que en anys anteriors concentrava moltes queixes, ha registrat una baixa significativa en el nombre de reclamacions.
Sílvia Felip també ha destacat que una part important de les consultes tenen a veure amb càrrecs no autoritzats amb targetes de crèdit o dèbit. Tot i això, el nombre de casos s’ha mantingut estable, entorn de les 200 consultes, en comparació amb l’any anterior.
En aquest context, Sílvia Felip ha volgut posar en valor la figura de l’arbitratge de consum, un mecanisme gratuït i àgil per resoldre conflictes entre consumidors i empreses, que hauria de ser més utilitzat per part del teixit empresarial com a alternativa a la via judicial.
L’OCIC del Pla d’Urgell atén el públic de dilluns a divendres, de 8:00 a 14:30 hores, sense necessitat de cita prèvia, i també ofereix atenció telefònica.
Des del Consell Comarcal es recorda que l’arbitratge és una opció accessible i gratuïta tant per a les empreses com per als consumidors, afavorint una resolució ràpida i equitativa dels conflictes. En paraules del president de l’ens, Carles Palau i Boté, “El Consell del Pla reafirma el seu compromís amb la defensa dels drets dels consumidors i continua treballant per garantir un servei d’atenció eficient i accessible per a tots els habitants de la comarca.”