El Pla d’Urgell encapçala les consultes de consum a Ponent i incrementa les reclamacions gestionades
El fort augment de l’activitat ciutadana contrasta amb el descens de denúncies i sancions a la comarca
DIVENDRES 04 JULIOL 2025
L’Oficina Comarcal d’Informació al Consumidor (OCIC) del Pla d’Urgell ha atès un total de 2.054 consultes durant el 2024, el que representa el 45,4% del total de la Vegueria de Ponent, i la xifra més alta entre totes les comarques. Això suposa un increment notable respecte a l’any anterior i confirma l’interès creixent dels ciutadans del Pla d’Urgell pels seus drets com a consumidors.
Tot i l’augment de consultes, les reclamacions també han augmentat lleugerament fins a les 466, un ascens moderat respecte a les 447 de 2023. Els sectors que concentren més conflictes continuen sent els subministraments bàsics (electricitat, gas i aigua) i les telecomunicacions.
Pel que fa a les empreses amb més reclamacions al Pla d’Urgell durant el 2024, Endesa encapçala el rànquing amb 57 queixes, seguida per Energía XXI, amb 28, i Gas Natural, amb 18. També destaquen entitats del sector financer i dels serveis de telecomunicacions, com CaixaBank (17 reclamacions), Naturgy (11), Iberdrola (8), i Edistribución (10). A continuació trobem a les operadores Telefónica Movistar, Vodafone i Orange, que tenen entre 3 i 4 reclamacions cadascuna.
En l’àmbit de resolució per mediació, l’OCIC del Pla d’Urgell ha gestionat 378 mediacions amb acord, que suposen més de la meitat del total de la vegueria i un lleuger increment respecte el 2023, on es van fer 362. A més, s’han fet 2 resolucions per arbitratge, una xifra significativa tenint en compte que s’ha reduït 9 respecte el 2023. Pel que fa a les denúncies, només s’en va fer una en tota la comarca.
Un altre aspecte destacat és l’educació en consum: 170 alumnes del Pla d’Urgell han participat en els tallers de l’Escola del Consum de Catalunya. Centres escolars de municipis com Bellvís (123 alumnes) i Golmés (47) han estat especialment actius en aquesta formació.
Aquestes dades evidencien un interès creixent de la ciutadania del Pla d’Urgell per defensar els seus drets com a consumidors, així com una major eficiència en la resolució de conflictes i un impuls important en matèria educativa.
A continuació podeu veure les dades completes de la vegueria de Ponent a través d’aquest enllaç: https://consum.gencat.cat/web/.content/10_AGENCIA/12_Estadistiques/Balanc-dactuacions-Lleida-2024.pdf